Stop met het aannemen van data scientists!

Okee, misschien is dit een beetje een clickbait titel. Maar de conclusie in de titel komt weldegelijk in dit stuk terug!

Er stond een mooi opiniestuk in de New York Times over de mythe van de geniale tech uitvinder. Het is aansprekend om een grote, succesvolle tech ondernemer te zien als een soort Beautiful Mind: een persoon die in een golf van inspiratie de meest briljante ideeën krijgt en daarmee vanzelf de markt verovert. Maar dat is een zeer beperkte voorstelling van hoe het gaat.

Het is bijna vloeken in de kerk als je het in Silicon Valley zegt, maar alleen technische genialiteit is onvoldoende. Het is van groot belang om de verbinding te kunnen leggen tussen interessante technologie en ‘de business’. Het wemelt van de briljante uitvindingen die nooit ‘mainstream’ zijn gegaan, waarbij het de uitvinder vaak ontbrak aan de skills om zijn geesteskind naar de markt te krijgen.

Mensen als Steve Jobs en Jeff Bezos zijn juist zo succesvol geworden doordat zij verbeeldingskracht konden koppelen aan een superieur gevoel voor business strategie en marketing. Er wordt gezegd dat Elon Musk hier minder sterk in is, maar hij is er wel in geslaagd de juiste mensen om zich heen te verzamelen die hem bij het operationaliseren van zijn ideeën helpen.

Jobs, Bezos, Musk; grote namen in de technologie. Maar ook op onze eigen werkvloeren is het van belang dat we een koppeling kunnen maken tussen technologie en de business. Harde skills om een machine learning model aan de praat te krijgen zijn van evident belang om er ook gebruik van te kunnen maken. Maar om het in gebruik te laten nemen is het nodig om snuggere mensen te hebben die de link naar de business kunnen leggen.

Bedrijven die met machine learning aan de slag willen weten dat je daarvoor een data scientist nodig hebt. Maar enkel een data scientist aannemen is alleen voldoende als je een ‘schaap met de 5 poten’ data scientist weet te vinden: eentje die het model kan bouwen waarvoor hij de requirements bij de business heeft opgehaald én na de bouw kan zorgen dat het geïmplementeerd wordt. Ik ken een paar van dit soort data scientists, maar ik ken er meer die deze complete skill set níet hebben.

Als je een data scientist hebt die modellen kan bouwen, maar merkt dat de implementatie achterblijft, dan is de oplossing niet om de data science capaciteit op te schalen. Het is dan veel waarschijnlijker dat je iemand nodig hebt die niet kan programmeren, maar wel de link naar de business kan vormen. In sommige organisaties heet dit een data consultant, maar het kan ook een growth hacker, een analist, een productmanager of een geïnteresseerde marketeer zijn.

Dus stop met het aannemen van extra data scientists om een implementatieprobleem op te lossen. Er is vast geen nieuwe Steve Jobs van de Nederlandse arbeidsmarkt te plukken, maar je kunt wel je eigen Steve Jobs in elkaar puzzelen. Want wat Jobs kon zijn meerdere jobs in één.

Advertentie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: