Amazon introduceert een robotarm die 65% van haar artikelen kan identificeren én… vastpakken!

Stel dat je een robot bouwt. En die robot moet van alles kunnen herkennen en oppakken. Dat is relatief gemakkelijk te bouwen als het bijvoorbeeld  golfballetjes in verschillende kleuren zijn. Dan hoeft ie alleen maar de vorm en de kleur te leren detecteren en kan ie ze detecteren, selecteren en oppakken.

Maar wat gebeurt er als er een heel klein mandarijntje tussen ligt? Lijkt een beetje op een golfbal (beetje groter, dat wel) en daardoor zou het kunnen dat het visuele systeem het mandarijntje identificeert als een oranje golfballetje. Dus als ie op zoek moet naar een oranje golfballetje en het kleine mandarijntje ziet, pakt ie dat op. En knijpt ie het mandarijntje helemaal fijn, want een mandarijntje heeft een veel zachtere textuur dan golfballetjes.

Dat vastpakken van verschillende voorwerpen met verschillende texturen zonder ze fijn te knijpen danwel te laten vallen is lange tijd een niet te passeren hobbel geweest voor robots. Maar robotics heeft zich verder ontwikkeld. De mogelijkheden om door middel van zuignappen met weerstand-detectie de textuur en weerstand van voorwerpen te bepalen heeft zich de laatste jaren snel ontwikkeld. Tot grote interesse van bedrijven die hun business met robots kunnen automatiseren, zoals Amazon.

Amazon’s nieuw ontwikkelde robotarm Sparrow combineert computer vision, artificial intelligence met zuignapjes. Sparrow kan 65% van de individuele artikelen die Amazon aanbiedt identificeren, waarbij deze artikelen kunnen variëren in vorm, grootte en textuur. En deze artikelen kan Sparrow dan oppakken met de zuignapjes die aan haar vastzitten en ze in aparte plastic bakken plaatsen.

Nu zou je metten denken dat Sparrow dus in essentie hetzelfde kan als de vele duizenden magazijnmedewerkers die Amazon in dienst heeft. En daar heb je dan gelijk in. Sparrow kan in potentie een groot aantal medewerkers hun baan kosten.

Amazon kiest ervoor om dit gevaar voor werknemers te bagatelliseren door te stellen dat de efficiëntie die Sparrow oplevert ervoor zorgt dat medewerkers hun tijd en energie aan andere zaken kunnen besteden. Maar het is niet ondenkbaar (lees: het is zeer waarschijnlijk) dat dat besteden van tijd en energie voor een groot aantal medewerkers niet in een Amazon-locatie zal plaatsvinden.

Er wordt vaak gesteld dat het werk dat verdwijnt op een andere plek weer terugkomt. Maar dat is vaak te kort door de bocht; mensen die nu orders picken in een magazijn, hebben niet altijd een andere mogelijke carrière om naar uit te wijken. Het is vanuit sociaal oogpunt echt een uitdaging als deze vele mensen (gezamenlijk goed voor het picken van 5 miljard orders per jaar) hun baan kwijt raken aan robots als Sparrow en Proteus.

Dat gezegd hebbende, is het vanuit technologisch oogpunt natuurlijk wel ontzettend gaaf wat Amazon heeft ontwikkeld. Haar eerste robotsysteem dat producten kan detecteren, selecteren en oppakken. Dat kan vanuit bedrijfseconomisch oogpunt alleen maar miljoenen (/miljarden) aan besparingen opleveren.

Vanuit technologisch oogpunt zijn de technologische ontwikkelingen bij Amazon inspirerend. En we leven in een maatschappij waarin bedrijven als Amazon nu eenmaal nadrukkelijk bezig zijn met het leveren van positieve revenuen voor hun aandeelhouders, waar een robotarm bij kan helpen.

Als we dat vervelend vinden, moeten we ons niet tot Amazon wenden, maar een discussie over het systeem voeren. En in elke discussie is het goed om niet alleen te erkennen wat het bestaande systeem kost (in dit geval banen), maar ook wat het oplevert: innovatie!

Advertentie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: