De toekomst van het web bestaat uit door algoritmes gegenereerde marketingteksten

Terwijl we verder de 21e eeuw in gaan, worden meer en meer aspecten van onze levens gecontroleerd door algoritmes. Facebook besluit welke berichten we in onze tijdlijn zien, Google laat ons de op complexe wijze gerangschikte resultaten van onze zoekopdrachten zien en Amazon raadt producten aan op basis van ons eerdere aankoopgedrag. Het is dus geen wonder dat online marketing steeds meer rust op algoritmes die effectieve marketingteksten kunnen creëren. Wat houdt de toekomst in voor het web – zal marketing gedomineerd worden door machines of zal menselijke creativiteit altijd nodig zijn? Lees verder om dit te weten te komen…

Bovenstaande tekst is gegenereerd door software van de copywriting service Jasper. Jasper heeft zich hierbij enkel gebaseerd op de door een mens aan het systeem gevoede kop die ook boven dit artikel staat: “De toekomst van het web bestaat uit marketingteksten die gegenereerd zijn door algoritmes.” Een indrukwekkend resultaat!

Jasper kan content genereren voor e-mail marketing, Facebook advertenties en productbeschrijvingen. Jasper is één van vele startups die GPT-3 gebruiken, een technologie om tekst te genereren die is ontwikkeld door OpenAI.

Zo’n tekst genererende tool is heel prettig voor mensen die niet zo goed zijn in het schrijven van teksten. Je vraagt Jasper of een andere tool om een draft tekst te maken en redigeert die zelf naar behoefte. En we weten allemaal dat het prettig is om niet vanaf 0 te beginnen, maar iets te hebben om ‘op te schieten’. Om op voort te borduren.

A.I. tools helpen ons op steeds meer vlakken. De manier van hulp die Jasper biedt is een voorbeeld van een charmant huwelijk tussen een algoritme en een mens. Een situatie waarin de mens niet wordt vervangen door een algoritme, maar juist op weg wordt geholpen. We zien dit dus in het schrijven van tekst opkomen, maar ook kunstenaars worden steeds vaker op weg geholpen door creatieve A.I. bij het opdoen van inspiratie.

Waar dit eindigt? Op het punt waar ons voorstellingsvermogen stopt. Alles wat wij A.I. vragen, zal het uiteindelijk voor ons doen. De vraag is wanneer we willen stoppen met vragen.

Advertentie

Eén reactie op “De toekomst van het web bestaat uit door algoritmes gegenereerde marketingteksten”

  1. […] is een nieuw LLM, dat in verschillende opzichten een tegenhanger is van de bekendere modellen GPT-3 van OpenAI en LaMDA van Google. In tegenstelling tot GPT-3 en LaMDA, is BLOOM ontworpen om zo […]

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: